Kawa a zdrowie

Co wypłukuje kawa? Co powoduje kawa? Co daje kawa? Takie pytania na pewno chociaż raz zadało sobie wielu z Was popijając ją w ulubionym kubku. To ważna sprawa dla ludzi, którzy dbają o formę i chcą być fit, dla osób zmagających się z różnymi dolegliwościami i chorobami,  czy dla przyszłych mam. Jak to jest z tą kawą? Pomaga czy szkodzi? Które teorie na temat kawy są prawdziwe, a które należy włożyć między bajki? Przekonajmy się!

 

kawa-a-zdrowie

 

Co wypłukuje kawa?

Niestety w dzisiejszych czasach kawa kojarzona jest z negatywnym wpływem na zdrowie. Pomimo to, jest najczęściej spożywanym napojem na kuli ziemskiej zaraz po wodzie. W naszym społeczeństwie zakorzenionych jest mnóstwo mitów mówiących o jej niekorzystnym wpływie na nasz organizm. W zdecydowanej większości są one po prostu nieprawdą. Skąd więc się biorą? Głównie z reklam suplementów diety, które my Polacy pokochaliśmy bez opamiętania, ale także często z błędnej interpretacji badań naukowych.

Na pytanie co wypłukuje kawa, pewnie zdecydowana większość z Was odpowiedziałaby magnez, ewentualnie wapń. Zatem rozprawmy się  z tym mitem jako pierwszym. Rzeczywiście zawarta w kawie kofeina odpowiada za zwiększone wydalanie magnezu, sodu i wapnia z organizmu. Reklamy suplementów magnezu stawiają ten argument na piedestale strasząc wszystkich kawoszy – swoich potencjalnych przyszłych klientów. Natomiast już nikt nie wspomina o tym, że sama kawa również ów magnez zawiera w ilości około 6-8 mg w 200 ml filiżance, w podwójnym espresso dużo więcej – nawet 40 mg. Według wielu badań bilans magnezowy podczas picia kawy jest wręcz DODATNI!

W przypadku wapnia i sodu ubytek ten jest jedynie symboliczny i to tylko podczas picia czarnej kawy. Wypicie naparu ze 170 g kawy ziarnistej (kilkanaście filiżanek) to ubytek około 5 mg wapnia z organizmu. Odpowiednia dieta jest w stanie w 100% temu zapobiec. Natomiast bilans wapnia w przypadku spożywania kaw mlecznych jest jak najbardziej również DODATNI!

Jedyne o czym warto pamiętać to fakt, iż polifenole zawarte w kawie utrudniają wchłanianie żelaza w organizmie, dlatego też kawę należy spożywać nie szybciej niż około 30 minut po posiłku.

 

co-powoduje-kawa

 

Co powoduje kawa?

Krążące mity twierdzą, że choroby serca, nadciśnienie, odwodnienie. Zacznijmy od tego ostatniego. To prawda, że kawa ma lekkie właściwości diuretyczne, czyli moczopędne. Jednak jednocześnie kawa w 99% to po prostu… woda. Nie ma żadnych badań potwierdzających, że w ostatecznym bilansie kawa odwadnia nasz organizm. To kolejna niczym niepotwierdzona teoria.

Rzeczywiście jest dużo badań potwierdzających fakt, iż ludzie spożywający duże ilości kawy umierają wcześniej. Jednak badania te ciężko nazwać rzetelnymi, a interpretacja ich wyników jest mocno naciągana. Uczestnikami takich badań byli ludzie, którzy owszem, pili duże ilości kawy, ale jednocześnie palili papierosy, pili alkohol, prowadzili niezdrowy tryb życia, odżywiali się w sposób nieprawidłowy. Wyciąganie więc wniosków, że to kawa miała wpływ na długość ich życia jest oczywistym błędem. Pominięte zostały inne istotne czynniki oddziałujące na stan zdrowia badanych.

Gdy zaczęto robić badania bardziej szczegółowe, w rozbiciu na różne dodatkowe czynniki okazało się w każdym z przypadków, że kawa nie ma negatywnego, a wręcz ma pozytywny wpływ na zdrowie i organizm człowieka. Przegląd 13 badań na łącznej grupie 20 000 badanych nie stwierdził również związku picia kawy z chorobami nowotworowymi.

 

co-daje-kawa

 

Co daje kawa?

Pierwsza rzecz, która przychodzi nam na myśl jako odpowiedź na pytanie co daje kawa to zdecydowanie energia. Jednak kofeina zawarta w kawie nie tylko nas pobudza, ale wpływa również na koncentrację, uwagę, pamięć długoterminową i zdolności psychomotoryczne. Kawa pita regularnie zmniejsza także ryzyko zachorowalności na choroby demencyjne, na przykład Alzheimera. Jest mnóstwo europejskich i amerykańskich badań potwierdzających powyższe fakty.

Kawa odchudza – to również w pewnym sensie prawda. Kofeina pobudza nasz metabolizm. Dzięki temu filiżanka kawy wypita 30 minut przed treningiem nie tylko dodaje nam energii, ale również przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej. Poza tym  filiżanka kawy to tylko kilka kalorii, nawet z mlekiem wartość ta jest akceptowalna dla osób bardzo dbających o swoją linię.

Trudno w to uwierzyć, ale kawa to również wspaniałe źródło witamin z grupy B, antyoksydantów (kwasu kawowego i chlorogenowego) i błonnika. Najzdrowsza jest na pewno kawa organiczna uprawiana na małych plantacjach bez użycia pestycydów i środków chemicznych.

Jak sami widzicie, przy prawidłowej diecie i zdrowym stylu życia kawa może wpłynąć jedynie pozytywnie na nasze zdrowie i samopoczucie. Jak mawiał Paracelsus „wszystko jest trucizną i nią nie jest (…) zależy od dawki (...)”.

 

Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl